درب اصلی ورودی دانشگاه علوم پزشکی
تاریخ : 13 تیر 1403 ساعت : 13:49:40
لوگوی شعار سال
  • 1402/09/22 - 18:26
  • - تعداد بازدید: 1133
  • - تعداد بازدیدکننده: 1072
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /Zgt
به گزارش پایگاه خبری وب دا آذربایجان غربی

تا به این باور نرسیم که منابع انسانی جزء مهمترین سرمایه ها در سیستم هستند، از نظر توسعه دچار مشکل خواهیم شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی شنبه 21 آذر ماه سالجاری در جلسه ارزیابی دانشگاه برای پانزدهمین دوره جایزه تعالی منابع انسانی  که در سالن EDC دانشگاه برگزار شد با پربار خواندن این جلسه، گفت: منابع انسانی مهمترین سرمایه هر سازمان می باشد و یکی از مهمترین حوزه ها که مسیر آن  باید همیشه رو به پیشرفت باشد حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی است، زیرا اگر تمام زیرساختها اصلاح شود، در صورت نبود نیروی انسانی کارآمد کارها بخوبی پیش نخواهد رفت.

وی در ادامه افزود: مدل تعالی منابع انسانی چارچوب جامعی از ارزش‌های محوری، معیارها و شاخص‌های برتر در تمامی ابعاد منابع انسانی یک سازمان را ارائه می‌نماید به گونه‌ای که از طریق آنها می‌توان با ارزیابی مستمر فعالیت‌ها، فرآیندها و نتایج،  منابع انسانی، نقاط قوت و حوزه‌های بهبود سازمان را شناسایی و سپس برنامه‌ریزی نمود، بنابراین، تعالی منابع انسانی چارچوب بسیار مؤثری است که می‌تواند سازمان‌ها را در حوزه منابع انسانی به سوی تعالی رهنمون کند.

مقام عالی سلامت استان حرکت از تغییر فردی به توسعه سازمانی، افزایش کارآمدی، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، توسعه و گسترش، بهبود کیفیت خدمات، خلاقیت، نوآوری، تعهد، مشارکت و انگیزش پرسنل را از مزیتهای مدل تعالی منابع انسانی دانست.

دکتر ولی زاد ارزشهای محوری در این مدل را رهبری استراتژیک و نگرش سرمایه ای به منابع انسانی، یادگیری و توسعه مستمر، تاکید بر مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای و تمرکز بر نتایج حاصل از مدیریت مبتنی بر فرآیند عنوان کرد و افزود: تا به این باور نرسیم که منابع انسانی جزء مهمترین سرمایه ها در سیستم هستند، از نظر توسعه دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر ولی زاد هدف از این ارزیابی را بهبود وضعیت نیروی انسانی، افزایش بهره‌وری و جلوگیری از اتلاف منابع دانست و ابراز امیدواری کرد نتایج این ارزیابی گامی مفید در جهت رسیدن به اهداف مطلوب دانشگاه باشد.

مهندس اصغر یوسف پور ارزیاب ارشد انجمن تعالی منابع انسانی ایران در بحث تعالی و توانمندسازی نیروی انسانی گفت: مدل تعالی سازمانی اصولی را در سازمان جهت نمایان ساختن سرمایه انسانی تبیین می کند.

وی گفت: در سازمانها منابع مختلفی برای ارائه خدمات یا  تولید وجود دارد که یکی از آنها عامل نیروی انسانی است، این عامل بعدها تبدیل به منابع شده و با گذشت زمان تبدیل به سرمایه خواهد شد، همچنین سرمایه از این جهت ارزشمند است که ماهیت هم افزایی دارد و نیروی انسانی این نقش هم افزایی را ایفا می کنند.

مهندس یوسف پور افزود: اهمیت اساسی که عامل نیروی انسانی دارد هم افزا بودن آن است چون نقشی که تک تک افراد می توانند ایفا کنند و تعاملی که افراد با هم دارند منجر به هم افزایی می شود  و به همین دلیل در موضوع تعالی تاکید بر کار تیمی می شود و  کار پزشکی مستثنی از این بحث نمی باشد و این وجه اشتراک کار پزشکی با بحث تعالی سازمانی می باشد.

شبانی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه در این جلسه ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیروی انسانی را هدف اولیه دانشگاه عنوان کرد .

وی در ادامه افزود: جایزه تعالی منابع انسانی کاملا منطبق با اهداف  دانشگاه است و بمنظور محک خوردن و حرکت در جهت استراتژی اولیه که همان ارتقای کیفیت زندگی همکاران می باشد، صورت می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: هدف از ورود به بحث جایزه تعالی منابع انسانی حرکت به سوی توسعه سازمانی، افزایش کارآمدی و بهره‌وری و کاهش هزینه هااست و اینها خواست دانشگاه و منطبق با اهداف دانشگاه می باشد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: تیم مدیریتی از ابتدای کار تمام تلاش خود را در جهت عملی سازی شاخص ها، تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف معطوف کرده است.

وی یادآور شد: آگاهی از نقاط ضعف بیشتر از نقاط قوت ارزشمند است، زیرا شناخت نقاط ضعف و اصلاح آنها بر اساس اهداف و استراتژی های موجود می تواند در پیشرفت سازمان مثمرثمر باشد.

وی در خصوص حضور ارزیابان بیرونی گفت: علی رغم اینکه سیستم توسط مدیران مورد ارزیابی قرار می گیرد، لیکن به دلیل اینکه دیدگاه آنان با سیستم همسویی دارد لذا استفاده از ارزیابان بیرونی با دیدگاه جدید و شاخصهای نوین و فرهنگ سازمانی جدید می تواند سیستم را در رسیدن به استراتژی مورد نظر مدیران یاری کند.

دکتر حاج ابراهیمی مدیر منابع انسانی دانشگاه در این جلسه عنوان کرد: بحث تعالی منابع انسانی صرفاً محدود به معاونت توسعه نبوده و این مبحث با همکاری و مشارکت تمامی واحدها صورت گرفته است.

مدیر منابع انسانی در ادامه به اعتبار بخشی های درون سازمانی از جمله اعتبار بخشی های موسسه ای، آموزشی، پزشکی و آموزش مداوم و نتایج آنها اشاره کرد و یادآور شد: معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی همزمان با اعتبار بخشی موسسه ای، ارزیابی تعالی منابع انسانی را نیز در دستور کار قرار داده است، و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه علوم پزشکی استان به زودی از ثمره این اقدامات بهره‌مند خواهد شد.

دکتر حاج ابراهیمی به تفاوت ارزایابی درون سازمانی و برون سازمانی نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مورد اخیر توسط ساختارهای خصوصی صورت میگیرد و در این موارد مسئله تضاد منافع مطرح نمی باشد، لذا نتایج آنها میتواند بیشتر قابل اتکا باشد.

وی تصریح کرد: معمولا رسالت و اهداف در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مبهم است و این امر شاخص های لازم را برای گروه های ارزیابی دشوار میکند و این موضوعی است که همیشه در مبحث ارزیابی مراکز آموزشی مطرح می باشد.

گفتنی است اعطای نشان آرم دانشگاه علوم پزشکی از طرف ریاست دانشگاه به ارزیاب ارشد بخش دیگری از این جلسه بود .

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,آخرین اخبار,گالری
  • کد خبر : 586
کلمات کلیدی
علی افشانی
خبرنگار

علی افشانی

تصاویر

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
تنظیمات قالب