English|فارسي      امروز: يکشنبه ٠٦ فروردين ١٤٠٢
مقالات پربازدید زمستان 1393
مقالات داخلی پربازدید دانشگاه در زمستان 1393

 منبع : مجلات داخلی دانشگاه

 نويسنده :     ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1394/02/16   ( آخرين ويرايش : 1394/02/16 )

عنوان: رابطه سبک‌های دل‌بستگی و راهبردهای مقابله‌ای با دشواری‌های تنظيم هيجان در دوران نوجوانی

نویسندگان: فيروزه سپهريان آذر *، ، سامره اسدی مجره، ، سعيد اسدنيا ، ليدا فرنودی

چکیده

پيش‌زمينه و هدف: تنظيم هيجان نقش مهمی بر عواطف و رفتار نوجوانان دارد. با توجه به نقش دل‌بستگی و راهبردهای مقابله‌ای کارآمد در تحول مهارت‌های تنظيم هيجانی، پژوهش حاضر باهدف تعيين ارتباط ميان سبک‌های دل‌بستگی و سبک‌های مقابله‌ای با دشواری‌های تنظيم هيجان در نوجوانان انجام گرديد.

روش: روش تحقيق، توصيفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را 5291 هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر پايه دوم و سوم دبيرستان‌های شهر تالش تشکيل می‌داد. جهت دستيابی به اهداف پژوهش تعداد 200 نفر به‌عنوان نمونه موردمطالعه از اين جامعه انتخاب شدند؛ و از آن‌ها خواسته شد تا به مقياس دشواری‌های تنظيم هيجانی (DERS)، پرسشنامه دل‌بستگی نوجوانان به والدين و همسالان (IPPA-R) و پرسشنامه سبک‌های مقابله (CSQ) پاسخ دهند. داده‌های پژوهش با استفاده از ميانگين، انحراف استاندارد، ضريب همبستگی پيرسون و رگرسيون گام‌به‌گام مورد تحليل قرار گرفت.

يافته‌ها: نتايج نشان داد رابطه بين دشواری‌های تنظيم هيجان با دل‌بستگی به مادر، دل‌بستگی به پدر و دل‌بستگی به همسالان منفی و معنی‌دار است. همچنين رابطه دشواری‌های تنظيم هيجان با سبک مقابله‌ای مسئله مدار منفی و معنی‌دار و با راهبرد مقابله‌ای هيجان مدار مثبت و معنی‌دار بود. بر اساس نتايج تحليل رگرسيون گام‌به‌گام، سازه‌های دل‌بستگی به مادر، دل‌بستگی به همسالان و مقابله مسئله‌مدار و هيجان‌مدار 24 درصد از تغييرات دشواری‌های تنظيم هيجان را تبيين می‌کنند.

بحث و نتيجه‌گيری: دل‌بستگی به والدين و همسالان و استفاده از سبک‌های مقابله‌ای کارآمد ازجمله عوامل مهمی است که در دشواری‌های تنظيم هيجان نقش دارند.

واژه‌های کلیدی: دشواری‌های تنظيم هيجان، سبک‌های دل‌بستگی، سبک مقابله‌ای مسئله مدار، سبک مقابله‌ای هيجان مدار،




دانلود فايل : URMIAMJ-v25n10p922-fa229.pdf ( 423KB )

<< آخرین صفحه   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   اولین صفحه >>